torsdag den 6. oktober 2011

Efterårets ta-da vol. II

Så blev torsdag igen (er det bare mig, eller er det torsdag hele tiden??) og tid til at vise, ad jeg har bedrevet den sidste uge (udover at passe børn, drikke kaffe, gøre rent, læse blogs, gå med hunden, kysse på manden  og sove!).

Jeg nåede at blive færdig med barnevognstæppet lavet af Kauni til Luna Marie. Det har fået en god størrelse, så det kan bruges i flere år, når benene bliver længere. Jeg er umindelig glad for, at jeg valgte at afslutte med en muslingekant, for nu ser det pludseligt meget mere færdigt ud.

Mit gamle dukkehus har nu fået tapet på de bagerste vægge. Tænk, at jeg har udsat det projekt i 1.5 år, og så tog det bare en halv time at få sat på. Godt jeg har de her to-do's - ellers var der nok mange ting, som aldrig blev færdige.

Og jeg er også glad for Westmoses påfund, for ellers tror jeg aldrig, at jeg havde fået lært at lave krokodillemaskerne. Hold da op, hvor de altså drillede! Jeg brugte lørdag aften på det, men kylede garnet væk, da det gik op for mig, at jeg på en eller anden besynderlig måde havde fået lavet mønstret omvendt?!?! Bedre gik det søndag, men der var stadig et eller andet galt. Heldigvis for mig (og for mini to-do) kom hende her mig til undsætning. Og NU kan jeg! Det er faktisk super let, når først man forstår det (og for sådan nogle som mig kan det godt tage sin tid!!!). Sjalet/tørklædet bliver super tykt og lækkert, og så går det forholdsvist stærkt, når først man er i gang.

Og sidst men ikke mindst fik jeg lavet rødbederne fra haven, så Morten kan få dem oven på sin leverpostej. Det er min mors opskrift, og den er så let, så selv jeg kan huske dem: Passende mængde rengjorte rødbeder koges i 1.5-2 timer (de skal være al dente) og afkøles let, hvorefter de overhældes med koldt vand, og man fjerner skindet. Rødbederne skæres i skiver og puttes i glas og overhældes med en lage lavet af halv eddike og halv sukker, som er kogt op, så sukkeret er smeltet. Det er godt nok så let, at det faktisk  ikke kan betale sig at købe dem.....



11 kommentarer:

  1. Nej for et fint dukkehus... min datter har også overtaget mit gamle dukkehus, og så har mine forældre fundet en masse fine møbler og lamper til... :o)

    Skønt med hjemmelavede rødbeder... det tror jeg, at jeg vil prøve en dag... :o)

    Og sjalet, ser da super fint ud.... tilpas tygt og vamset... og jeg er glad for at jeg kunne hjælpe... :o) Glæder mig til at se det færdige resultat :o) jeg er ved at lave et i en lidt tyndere garn... synes at det tager evigheder, ellers også er det bare fordi jeg har gang i for meget på engang... ;o)

    SvarSlet
  2. Jeg har pt. kun gang i sjalet. Helge er jeg kørt helt sur i, så han får lov til at ligge. Jeg er nået til omgang 20 på sjalet, og jeg startede - som du ved - i mandags.

    SvarSlet
  3. Jamen det behøver du ikke være ked af... det er jeg også... men så slog stædigheden til igår... og fik hovedet hæklet færdigt (med lidt færre striber) og så øjne... så må det være godt indtil videre...

    Jeg har kun nået til rækken med 8 skæl.... nå men det nåes jo nok... men det skal nok blive godt.. :o)

    SvarSlet
  4. Mon man kan ønske sig sådanne et sjal til jul? For det er SÅ flot!!!!

    SvarSlet
  5. Uglemor: Det kunne man jo sådan set godt.......

    SvarSlet
  6. Hold op hvor ser det godt ud det hele. Ja tænk engang så tager det bare en halv time det dukkehus :-)

    SvarSlet
  7. virkelig flotte sager, og jeg er dybt imponeret over at du "bare" lige får lært at lave krokodillemaskerne og fremviser et pænt stort stykke allerede, de ser hammerende svære ud.

    SvarSlet
  8. Waaou, hvor har du nået en masse - skønne striksager og fint dukkehus!

    SvarSlet
  9. Hvor er det er flot barnevognstæppe og dukkehuset er heller ikke værst :-)

    SvarSlet
  10. Sikke fine ting du flasher! Det giver mig lige lidt inspiration til at få gjort noget ved vores dukkehus, som også længe har stået og ventet på nyt tapet. Tak!

    God weekend!

    SvarSlet
  11. Hvor er det et fint tæppe. Har du en opskrift måske? Eller er det bare fri fantasi?

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig så absolut glad indeni :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...