onsdag den 14. september 2011

Lige om lidt

Lige om lidt skal min baby starte i dagpleje...... Så lige om lidt burde jeg have et barnevognstæppe færdigt. Der går nok lige lidt, før hun får det med, så vi satser på, at efteråret bliver mildt og vinteren lige så.
Men jeg er kommet i gang og er nu i gang med 4. stribe. Tæppet hækles af Kauni garn, og det er mit første forsøg med dette. Det går egentligt noget stærkere, end jeg først havde forventet, da jeg gik i gang med tæppet. Men derfor skal der alligevel hækles mange omgange, og med en morsyg baby og en 3-årig, som har holdt fri i den her uge, så er det begrænset, hvor meget det bliver til.

Men lidt andet - udover hækling og børnepasning - bliver det dog til. Jeg fik kapret en pose æbler, mens jeg var i Thy. Så første portion æblemos er nu kogt og puttet i fryseren, så vi kan servere en skøn omgang gammeldags æblekage til vinter - slupr! Og så brugte Karoline og jeg eftermiddagen på at bage morgenboller (hvorfor de hedder det, er mig lidt ubegribeligt, men de er super lette, og det tæller meget i min verden!) - Jeg er dog lidt spændt på, hvor lang tid vi har boller, for det ser umiddelbart ud som om, at de er populære?!?!

Jeg ved ikke, hvor jeg har opskriften fra, men den er så fantastisk let, at jeg MÅ dele den med jer:

Morgenmadsboller

6 dl. lunken vand
50 g. gær
1 spsk. salt
1. spsk sukker
3 spsk. olie
250 g. groft mel
750 g. hvedemel

Gæret røres ud i det lunkne vand, og salt, sukker og olie tilsættes. Efterfølgende tilsættes først det grove mel og dernæst hvedemelet, og dejen æltes sammen.
Dejen sættes til hævning i 1 time, hvorefter man former bollerne (ca. 20 stk.), som efterhæver i 30 minutter. Bollerne pensles med vand, inden de bages i 20 minutter ved 225 g.
Nemt og lækkert!

2 kommentarer:

  1. Ih, hvor blir det fint, dit tæppe. Hækler du bare stangmasker (eller er det fastmasker?) hele vejen?
    Bollerne ser også rigtig lækre ud. Elsker hjemmebag og bager så ofte jeg kan:)

    SvarSlet
  2. Det er bare stangmasker - eller bliver jeg vist aldrig færdig;-) Og så skal det en tur i maskinen bagefter, så det bliver lækkert blødt.

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig så absolut glad indeni :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...